ACICOM (Associació Ciutadania i Comunicació) dins de les activitats del projecte Memòria ARA, junt amb ACPV (Acció Cultural del País Valencià) organitzem aquesta sessió, amb la col·laboració del Grup Municipal Acord Ciutadà: Esquerra Unida-Els Verds d’Aldaia, per a projectar:

La causa contra Franco” dirigida per Dietmar Post i Lucía Palacios.

 

Dimecres, dia 13 de febrer del 2018 a les 18:30h. a la Sala d’Actes de l’Octubre Centre de Cultura Contemporània C/ Sant Ferran, 12 46002 València

Organitzem:

ACICOM LOGO(COMPLETO) Sin fondo                   logo-accio-cultural-del-pais-valencia

Col·labora:

Logo EU d'Aldaia

Acord Ciutadà: Esquerra Unida Els Verds d’Aldaia

Comptarem amb Dietmar Post per presentar el documental i amb persones expertes en memòria històrica per al col·loqui posterior com:

Entrada Lliure fins a completar aforament. Si vols reservar la teua entrada ompli aquest formulari.
Al finalitzar la projecció disposareu de taquilla inversa per facilitar les aportacions econòmiques de les persones assistents per finançar així el documental i la gira de cinema ambulant que estan realitzant.

La causa contra Franco o, en anglés, “Franco on Trial. The Spanish Nuremberg? “indaga en el “presumpte extermini organitzat comés a Espanya a partir del colp d’estat del 36”.

El nou documental de Lucía Palacios i Dietmar Post, cineastes establits a Berlín, segueix el discurs de la  seua anterior pel·lícula, Els colons del Cabdill (2013), sobre els pobles de colonització, per a contextualitzar l’anomenada querella argentina, procés obert en aquell país per la jutgessa María Servini contra els crims de Franco i el seu règim a Espanya, on 100.000 persones segueixen desaparegudes.

Creiem molt oportuna aquest audiovisual en plena discussió política per la imminent exhumació del cos del dictador. Atenent la proposta formulada dins del cinema ambulant que organitza la pròpia productora per aplegar al màxim públic possible, més enllà dels circuits comercials (tal i com venim fent des del Festival Cinema Ciutadà Compromés i en concret en el projecte Memòria ARA, el dimecres dia 13 de febrer del 2019, a les 18:30h. realitzarem una projecció i col·loqui a l’Octubre, Centre de Cultura Contemporània. 

Contagiats pel desolador horitzó que investiguen (“Espanya és, després de Cambodja, el país del món amb més enterraments en cunetes i cementeris”, assegura en la pel·lícula Josu Ibargutxi, portaveu de les víctimes franquistes al País Basc) i per certa filiació ètica a l’aventura de l’etnografia musical, la pel·lícula de Post i Palacios s’allunya de “la narrativa de l’espectacle” per a filmar de forma seca, que no freda, la seua investigació. Sempre a partir d’arxius i testimoniatges directes, la cambra acompanya el primer viatge a Espanya de Servini per a prendre declaració a víctimes, en 2014.

Podria aquesta causa desembocar en l’últim gran judici contra una dictadura feixista del segle XX?, es pregunten els cineastes. Què impedeix que siga investigada judicialment en el seu propi país? Per què a Espanya es contradiu la jurisprudència internacional? La pel·lícula busca respostes en les veus, entre altres, de la pròpia jutgessa, d’Ana Messuti, de l’antropòleg forense de Societat Ciència Aranzadi, Francisco Etxeberria; de l’historiador Francisco Espinosa Maestre; dels querellants Darío Rivas, Antonio Narváez, Julen i Elisa Kalzada i Ascensión Mendieta, fills d’homes i dones executats i en alguns casos enterrats en fosses comunes; de Carlos Slepoy, advocat també de la causa civil en el cas contra Pinochet i contra l’ex militar argentí Adolfo Scilingo; de Mercona Puig Antich, germana de Salvador Puig Antich o de Benito Bermejo, coautor d’Espanyols deportats als camps nazis (1940-1945) i autor de Francisco Boix, el fotògraf de Mauthausen.

Els directors van fer un reclam “Invitamos a participar en el documental a totes les persones imputades [24 alts càrrecs franquistes] des de l’Argentina, així com a l’ex president del Govern Marià Rajoy i al Rei Felip VI. Els arguments de la Casa Reial van ser que el Rei, a causa del seu càrrec, ha de romandre neutral i no pot participar en tals projectes i la negativa de Rajoy va ser per problemes d’agenda”, assenyalen els cineastes. Del bàndol feixista només van acceptar el ja mort exministre José Utrera Molina (que es nega a parlar amb “la senyoreta aqueixa de jutgessa” i reitera que tot es tracta de “una faula fosca realitzada per membres de l’extrema esquerra”) i la filla del general Yagüe, María Eugenia Yagüe, que entre símbols falangistes atresora una fotografia d’Hermann Goering dedicada al seu pare i que, davant els documents que certifiquen les brutals matances del seu pare durant el colp d’estat, diu: “Jo això no m’ho crec. El meu pare em va dir abans de morir que no em deixava diners però sí un cognom net. Una persona com el meu pare no és tan criminal”.

Entre els arxius consultats destaca el de The Robert H. Jackson Center, on està depositat tot el material fílmic i audiovisual dels Judicis de Nüremberg, i el contingut dels quals ha sigut analitzat en relació amb Espanya, i el material oposat en l’Arxiu Nacional Torre do Tomabo, a Lisboa, on fotografies i retallades de periòdic portuguesos es detenen en la matança ordenada per Yagüe a Badajoz. Allí, les seues tropes de legionaris van torturar, van violar i van matar a milers d’homes i dones i 4.000 presoners republicans van ser executats.

Fitxa tècnica: Documental

Director : Dietmar Post i Lucía Palacios
Durada : 97 min
Any de producció : 2018
Idioma : castellà amb subtítols en anglès i alemany
Nacionalitat : Alemanya, Espanya
Amb : María Servini, Ana Messuti, Carlos Slepoy, Ascensión Mendieta, Darío Rivas, José Utrera Molina i molts altres.

Tràiler del documental “La causa contra Franco”

MEMÒRIA AMBULANT I PEDAGÒGICA
Guardonats en 2008 amb el premi més important de la televisió alemanya, l’Adolf Grimme, pel seu documental “The Transatlantic Feedback” sobre la banda underground estatunidenca “The Monks”, el Ministeri d’educació cívica alemany ha inclòs la seua producció “Els colons del Cabdill” en el seu programa oficial d’educació, segons explica Post. Ell i Palacios van muntar en 2008 el seu propi projecte d’arxiu: la “play loud!” (live) music sèries, basant-se en “el treball d’Alan Lomax com a cronista i musicòleg, les sessions de ràdio de la BBC de John Peel i el treball de pioners del Direct Cinema, com Maysles Brothers, Leacock, Wildenhahn i Pennebaker”. Madrid serà la primera parada d’un cinema ambulant que, com ja va ocórrer en 2014 amb Els colons.., pretén convertir la pel·lícula en un fòrum perquè el públic compartisca els seus propis records familiars i experiències, “ens deixem inspirar per les Missions Pedagògiques de la Segona República i portem així la pel·lícula a desenes de pobles i ciutats”.

https://www.playloud.org/

L’entrada a la sessió del dimecres dia 13, és lliure fins completar l’aforament; però pots assegurar-te la teua butaca  reservant amb el següent formulari:  https://goo.gl/forms/238tJWYeuQXQw5EH2

 

 

Per a saber-ne més sobre aquest documental:

Productora Playloud