Logo Voluntaris per la democràcia

Un equip d’observadors internacionals de Voluntaris per la Democràcia   https://democracyvolunteers.org/ va realitzar un ampli seguiment de mitjans de comunicació i les seues informacions respecte a les eleccions catalanes, avaluant la qualitat i el biaix del debat polític als mitjans nacionals i regionals que es freben a Catalunya.

Es van seguir  23 mitjans de comunicació que es van seleccionar a l’atzar durant els 17 dies del període oficial de la campanya de les eleccions del 21D .

Es va prendre una mostra del 20%, de manera que cada sortida es va avaluar generalment almenys quatre vegades durant el període de l’elecció. En total, es van completar 417 enquestes com a part d’aquest projecte de recerca.

Unes eleccions molt excepcionals que van tenir  el procés català en l’eix central del debat.

21D-300x233En mig del batibull polític, però, va treure el cap un altre tema d’interès, posat sobre la taula, intencionadament pels partits denominats constitucionalistes, acusant d’adoctrinament i partidisme a la Corporació Catalana de Mitjans AudiovidsualsTV3 i Catalunya Ràdio, convertint aquests mitjans en la diana de bona part dels seus retrets. Per altra banda les forces, anomenades independentiste, defensant la professionalitat dels mitjans públics catalans.

Mentrestant, però, tot tipus d’organismes competents han anat desmentint les acusacions. Ara, poc després dels comicis, un dels primers informes d’observadors internacionals torna a deixar en evidència l’argumentari encarnat, sobretot, per PP i Ciutadans.

 El col·lectiu britànic Democracy Volunteers ha fet públic un informe en què valora el desenvolupament de la jornada electoral a Catalunya i, en les seves conclusions, lloa la cobertura feta per TV3, en contraposició a la dels mitjans espanyols, la qual titllen de “gens neutral”.

En primer lloc, el text, d’una vintena de pàgines, denuncia que l’estat espanyol els va impedir acreditar-se com a observadors. Els observadors subratllen, a més, que els diaris, les ràdios i les televisions d’àmbit estatal no van fer una cobertura neutral i “no van ajudar a reflectir de forma justa les diferents postures en les eleccions”. En concret, apunten que la premsa escrita van projectar, de forma intencionada i reiterada, una imatge negativa sobre els independentistes.

En aquest sentit, remarquen que la cobertura de la televisió pública catalanalíder d’audiència a Catalunya un any més, va ser la més proporcional i va donar veu, de forma equilibrada, tant als partidaris de la independència com als defensors de la unitat d’Espanya.

 

CAC Consell de l'Audiovisual de CatalunyaPer altra banda el propi CAC (Consell de l’Audiovisual de Catalunya) , organisme per cert del que careixem en la resta del tot l’Estat (excepte en Andalussia) també ha fet els seus propis estudis i investigacions sobre el pluralisme dels mitjans de comunicació en el territori de Catalunya (mitjans estatals o  autonòmics, públics i privats) però amb cobertura en Catalunya , a propòsit de la convocatòria del referendum de l’1 d’octubre de 2017

Un estudi del CAC conclou que TV3 va ser la cadena més plural l’1-O

L’estudi del Consell de l’Audiovisual de Catalunya indica que les televisions estatals públiques i privades van mostrar falta de pluralisme i no van destacar les notícies sobre la violència policial contra els votants
El CAC elabora el primer informe sobre el pluralisme de les tertúlies

• El Consell analitza tertúlies entre els dies 11 i 30 de setembre• L’estudi, que comprèn l’anàlisi de 125 programes de tertúlia, respon a una resolució del Parlament, aprovada per unanimitat de tots els grups, per analitzar els espais d’opinióEl Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), en sessió tinguda el 29 de novembre, ha aprovat l’informe “El pluralisme als espais d’opinió de la televisió”. És tracta del primer informe de l’autoritat reguladora de l’audiovisual que analitza el grau de pluralisme de les tertúlies de les televisions que es reben a Catalunya i es planteja com un assaig metodològic per a una possible sistematització i inclusió dins l’anàlisi global del pluralisme.

La mostra analitzada està integrada per TV3 (Els matins, Tarda oberta, El matí de la Diada, Especial informatiu 11-S, Especial Setge a l’1-O), el 3/24 (Més 324), TVE Catalunya (Vespre24, Ara i aquí), La 1 (Los desayunos), Canal 24H (24. Especial informativo 11S), Telecinco (El programa de Ana Rosa), Antena 3 TV (Espejo público) i La Sexta (Al rojo vivo, La Sexta noche). En total, s’han analitzat 125 tertúlies i programes especials.

L’informe respon a la Moció 63/XI del Parlament de Catalunya, aprovada per unanimitat de tots els grups, que insta el CAC a analitzar la pluralitat, la ponderació de la diversitat de veus i la paritat de gènere en tots els espais d’actualitat política que emetin els canals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisual, amb una atenció especial per als espais d’opinió, com ara tertúlies, debats o entrevistes.

En data 6 de setembre de 2017, el Ple del CAC va acordar la realització d’un seguiment específic de pluralisme en el tractament de l’actualitat política, tant pel que fa a la informació com a l’opinió. En el document aprovat s’hi especificava que, en el cas de l’anàlisi del contingut dels programes d’opinió, la proposta de treball es plantejava com un assaig metodològic per a una possible sistematizació i inclusió dins de l’anàlisi global del pluralisme.

En aquest marc, l’informe presenta els resultats de l’assaig metodològic d’anàlisi del pluralisme d’opinió entre l’11 i el 30 de setembre en les tertúlies d’actualitat informativa emeses per televisions. Per cada programa s’estableix les persones que participen en les tertúlies, els temes relacionats amb l’objecte d’anàlisi i el posicionament en relació amb una pregunta d’anàlisi concreta.

Atès que les tertúlies i els espais d’opinió es van analitzar en els 20 dies previs a la celebració del referèndum d’independència de l’1 d’octubre, la pregunta d’anàlisi va ser la següent: “En relació amb la convocatòria de l’1-O, la persona tertuliana afirma que…” i es donaven 8 possibles respostes, en les quals hi havia les diverses combinacions sobre si la convocatòria esmentada era un acte conforme amb la legalitat o no, sobre si tenia legitimitat democràtica o no, o sobre si no es pronunciava o no adoptava un posicionament clar.

L’informe ha estat aprovat per unanimitat, amb un vot concurrent.


Acord 107/2017 d’aprovació de l’informe sobre el pluralisme als espais d’opinió de la televisió de l’11 al 30 de setembre de 2017

Vot particular concurrent a l’Acord 107/2017

PER A SABER-NE MÉS

Portada Informe Voluntaris per a la democràciaInforme provisionalde Voluntaris per a la democràcia sobre les eleccions catalanes del 21D 2017

https://democracyvolunteersdotorg.files.wordpress.com/2017/12/catalonian-regional-election-2017-interim-report1.pdf

.http://www.cataladigital.cat/2018/01/09/observadors-internacionals-confirmen-que-tv3-es-la-televisio-mes-plural-de-lestat-espanyol/dsn68vlw0aeu9n4/

https://noticiasdecatalunya.com/2018/01/05/observadores-internacionales-confirman-tv3-la-television-mas-plural-del-estado-espanol/

https://www.naciodigital.cat/noticia/145938/observadors/internacionals/critiquen/premsa/espanyola/lloen/cobertura/tv3/21-d

TV3, la cadena més plural segons el CAC http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/tarda-oberta/tv3-la-cadena-mes-plural-segons-el-cac/video/5706153/

l’1-O Un informe del CAC mostra com als programes de TV3 hi havia més equilibri d’opinions que a la resta de televisions que es veuen a Catalunya http://elmon.cat/comunicacio/tertulies-tv3-mes-plurals-sobre-referendum-l1

http://www.ccma.cat/324/un-estudi-del-cac-conclou-que-tv3-va-ser-la-cadena-mes-plural-l1-o/noticia/2815784/

Les tertúlies de TV3, les més plurals sobre el referèndum de l’1-O El CAC elabora un informe, a instàncies del Parlament, que mostra com als programes de TV3 hi havia més equilibri d’opinions que a la resta de televisions que es veuen a Catalunya

http://www.ccma.cat/324/les-tertulies-de-tv3-les-mes-plurals-sobre-el-referendum-de-l1-o/noticia/2824442/

Albiol vol tancar TV3 i reobrir-la «amb gent normal i plural»

https://www.naciodigital.cat/noticia/143365/albiol/vol/tancar/tv3/reobrir-la/amb/gent/normal/plural

Acord del Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya Aprovació de l’Informe 40/2017 , del 6 de novembre, d el’Àrea de Continguts, sobre el pluralisme als espais d’opinió de la televisió de l’11 al 30 de setembre de 2017

http://www.cac.cat/pfw_files/cma/actuacions/acord_107_2017.pdf

‘El País’ se revuelve contra TV3 tras una sentencia por manipulación y los tuiteros se mofan en las redes

http://www.publico.es/tremending/2018/01/13/el-pais-se-revuelve-contra-tv3-tras-una-sentencia-por-manipulacion-y-los-tuiteros-se-mofan-en-las-redes/

ENTREVISTA CON EL DIRECTOR DE TV3″Rajoy no tiene legitimidad para intervenir TV3 y sus argumentos rayan el delirio” El periodista Vicent Sanchis, responsable de la televisión pública catalana, defiende la “honestidad”, “objetividad” y “pluralidad” de la cadena.  http://www.publico.es/politica/entrevista-director-tv3-rajoy-no-legitimidad-intervenir-tv3-argumentos-rayan-delirio.html

VÍDEO La resposta d’un periodista de TV3 a les crítiques per l’emissió del documental «1-O»  Després de l’èxit d’audiència en l’estrena aquest dimarts, la cadena decideix reemtre el treball de Lluís Arcarazo produït per Mediapro i acompanyar-lo d’un debat entre els protagonistes   https://www.naciodigital.cat/lleida/noticia/27187/video/resposta/periodista/tv3/critiques/emissio/documental/1-o

Politico.eu fulmina tant els mitjans catalans com els madrilenys per manipulació de la informació L’anàlisi del diari de referència europeu tracta la cobertura de la crisi catalana durant els darrers mesos per part dels principals mitjans informatius, públics i privats, de Barcelona i Madrid. TV3, TVE i ‘El País’, els més criticats. Tan sols ‘La Vanguardia’ i ‘El Periódico’ s’enduen un comentari positiu  http://www.catdialeg.cat/politico-eu-fulmina-tant-mitjans-catalans-madrilenys-manipulacio-informacio/

L’article 155 plana sobre TV3 per “manca de neutralitat” mentre s’ignoren les denúncies de manipulació a TVE  https://www.media.cat/2017/10/20/article-155-tv3-neutralitat/